De gemeente Nijmegen, Provincie Gelderland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn opdrachtgever voor dit project. Zij hebben hun eigen wensen gecombineerd met die van de buurtbewoners, de trein- en busvervoerders en NS Stations. Op basis van deze wensen is het nu afgeronde voorlopige ontwerp ontstaan. Nu dit ontwerp er is, worden nog meer partijen betrokken om mee te praten over het definitief ontwerp. Dat traject wordt door ProRail uitgevoerd en in samenwerking met ingenieursbureau Royal Haskoning DHV.
Vernieuwing nodig vanwege groei reizigers
Station Nijmegen-Heyendaal werd geopend op 28 mei 1972. Sindsdien is het aantal treinreizigers gegroeid naar 7.200 in- en uitstappers per dag en de verwachting is dat het aantal reizigers op de Maaslijn met nog eens 18 procent zal groeien in de periode 2016-2031. Vooral studenten en medewerkers van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen, de Radboud Universiteit en het UMC maken gebruik van het station. Dit leidt tot bijvoorbeeld lange rijen voor de chipkaart-paaltjes. Het station is nu bovendien moeilijk te vinden voor reizigers en de uitstraling past niet meer bij een moderne campus.