NIJMEGEN - Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft bekendgemaakt dat het Rijk financieel bijdraagt aan de ontwikkeling van het stationsgebied van Nijmegen. Er komt 5 miljoen euro beschikbaar om versneld te starten met de bouw van 670 woningen. Dat is de 1e fase van het project, uiteindelijk moeten hier zo’n 2.000 woningen komen. Dat is hard nodig, omdat de regio Nijmegen in de landelijke top-3 staat van gebieden met een woningtekort.
Nijmegen is een van de 27 projecten die werden geselecteerd uit 52 aanvragen. De bijdrage van het Rijk komt onder meer voort uit een Woondeal die de regio Arnhem-Nijmegen eerder sloot met het ministerie. Wethouder Harriët Tiemens: “Ik ben natuurlijk erg blij dat het Rijk investeert in woningbouw in het stationsgebied. Nijmegen blijft hard groeien en de woningbehoefte is groot. De provincie Gelderland (1,5 miljoen euro) en de gemeente (3,5 miljoen euro) investeren ook stevig in de 1e fase van dit project, maar deze bijdrage was nodig om de bouw echt mogelijk te maken. Dit is dan ook een hele belangrijke stap voor onze stad en de regio. Zo kunnen we versneld en betaalbaar bouwen voor onze huidige en toekomstige inwoners. Zo’n 420 van de 670 woningen vallen in de categorie betaalbaar. Het gaat dan om sociale en middeldure huur en betaalbare koop. Het houdt natuurlijk niet op bij het bouwen van deze woningen. We gaan ervoor zorgen dat de omgeving goed bereikbaar is. De ligging naast het station is dan natuurlijk al ideaal. Daarnaast richten we de omgeving zo in dat je er fijn woont. Met voldoende groen en een inrichting die bijvoorbeeld hittestress en wateroverlast voorkomt.”
Naar verwachting kan de 1e fase van de woningbouw in 2023 starten.
Woningbehoefte
Nijmegen blijft hard groeien richting de 200.000 inwoners. Om ervoor te zorgen dat er voldoende woningen beschikbaar zijn, wordt er veel gebouwd in de stad. Naast de 2.000 woningen in het stationsgebied werkt Nijmegen aan extra woningen en werklocaties in Nijmegen-West (Waalfront) en de Kanaalzone/Winkelsteeg. Ook hier komen duizenden nieuwe woningen.
Stationsgebied
De bouw van woningen maakt onderdeel uit van een groot project waarin het hele stationsgebied wordt vernieuwd. In opdracht van het rijk is ProRail bezig om op de 6 drukste trajecten in Nederland meer ruimte te maken op het spoor. Station Nijmegen krijgt daarom een extra perron en een nieuwe perrontunnel. Via die tunnel ontstaat een westelijke entree waardoor het station ook vanaf die kant rechtstreeks bereikbaar is. Bij die nieuwe ingang komen onder meer een grote fietsenstalling en een hotel- en congrescentrum. Ook de complexe vijfsprong bij de Krayenhofflaan/Koninginnelaan wordt aangepast.
Om het groeiende aantal reizigers op te vangen, krijgt ook de oostkant een nieuwe inrichting. Zo komt er een nieuwe verdiepte fietsroute zodat de voetgangers en de fietsers elkaar niet meer kruisen op een van de drukste fietsroutes in de stad. Onder het stationsplein moet één extra grote stalling komen voor zo’n 7.000 fietsen. Het busstation wordt uitgebreid, krijgt een betere wachtruimte en wordt deels verplaatst. De gemeente wil ook graag dat het stationsgebouw zelf een broodnodige upgrade krijgt.